Programma woensdag 5 januari 2022

alleen LIVESTREAM Geerten van de Wetering (orgel)

Programma Nieuwjaarsconcert

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Das alte Jahr vergangen ist (BWV 614)
Uit: Orgelbüchlein

Dieterich Buxtehude (1637 – 1707)
Wie schön leuchtet der Morgenstern (BuxWV 223)

Cesar Franck (1822 – 1890)
Prélude, fugue et variation (op. 18)

Camille Saint-Saëns (1835 – 1921)
Fantaisie Es-dur pour orgue (1857)

Geerten van de Wetering (1985) is een veelzijdig musicus, die graag uitdagende en verrassende programmering rond het orgel maakt. Zo maakt hij o.a. programma’s in combinatie met dans, elektronische muziek, film of kruisbestuivingen met andere muziekstijlen. Geerten is actief als organist en dirigent. Improvisatie is een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Ook brengt hij met regelmaat nieuwe werken in première: hij speelde o.a. premières van composities van Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. Daarnaast werkt hij geregeld mee aan radio- en CD-opnames. In 2018 verscheen zijn eerste solo-cd, die in de pers enthousiast ontvangen werd. Geerten concerteert in binnen- en buitenland. Sinds enige tijd heeft hij zich ook toegelegd op het componeren en arrangeren van muziek. Recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

geerten2018.jpgGeerten is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en leidt met regelmaat projectkoren. Hij studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).

Voor meer info zie www.geertenvandewetering.nl