Programma woensdag 2 februari 2022

J.S. Bach arr. Kempff
Zion hört die Wächter singen
uit: cantate “Wachet auf, ruft uns die Stimme” BWV 140

Beginnend met zijn orkestdebuut met het Staatsorkest in Michoacán, Mexico, trad pianist Andrew Wright op als solist met orkesten in de Verenigde Staten, Mexico en Nederland en trad hij op in meer dan een dozijn radio- en televisie-uitzendingen. Hij heeft prijzen gewonnen op vele concoursen, waaronder de 2012 Vienna International Piano Competition en de San Daniele International Piano Meeting in 2011. Eerdere prijzen zijn onder meer de eerste prijs in de Duquesne Piano Competition, de Konrad Wolff – Ilse Bing Chamber Music Competition, de Francine Wallingford Competition, de Mu Phi Epsilon Phi Pi Competition en prijzen van de Crescendo Music Awards, Prix Dominique en ook een nominatie voor de prestigieuze Klassieke Fellowship van de American Pianists Association.AndrewWright.jpg

Sinds hij in 2009 naar Nederland verhuisde, heeft hij een actief concertschema bijgehouden met optredens in onder meer het Concertgebouw in Amsterdam, Anton Philipszaal in Den Haag en de Concertgebouw Vereniging Nijmegen. Zijn optredens zijn opgenomen voor uitzending door Radio 4, TV West, Radio West en het tv-programma Podium Witteman. In 2011 was hij solist bij het Koninklijk Conservatorium Orkest voor het Liszt Festival van het Haags Conservatorium. Zijn recente projecten demonstreren zijn stilistische diversiteit: uitvoeringen van de complete Chopin Etudes, een volledig Russisch solo pianoprogramma, Haydns Sieben letzte Wörte, Antheils Jazz Symphony met het Residentie Orkest, Gershwins Rhapsody in Blue, grote orgelwerken (variërend van Sweelinck tot Reger tot Alain tot improvisatie) en vele kamermuziekconcerten.

Naast zijn activiteit als concertpianist en pianoleraar heeft Andrew verschillende andere muzikale interesses, die hij inspirerend en uitdagend vindt. Andrew studeerde orgel bij Ben van Oosten aan Codarts (Rotterdam), waar hij afstudeerde met een bachelor orgel en een diploma kerkmuziek. Als organist speelt hij nog steeds op de belangrijkste en grootste orgels van Nederland, zoals die van de St. Bavo Basiliek in Haarlem, de Laurenskerk in Rotterdam, de Nieuwe Kerk in Katwijk en de Petruskerk in Leens. Hij is cantor-organist van de Koningkerk in Voorburg, waar zijn multistilistische muzikale activiteiten zich uitstrekken tot kinderen en senioren en iedereen daar tussenin. Andrew studeerde orkestdirectie bij Michael Palmer en Mark Laycock en koordirectie bij Wiecher Mandemaker.