Programma woensdag 16 februari 2022

tevens LIVESTREAM Hoornensemble Capricorno (16 personen!) o.l.v. Herman Jeurissen & Geerten van de Wetering (orgel)

Programma Anton Bruckner

Anton Bruckner (1824-1896)
Ecce Sacerdos, voor hoornensemble en orgel

De jonge Bruckner (Sankt Florian en Linz)

Simon Sechter (1788-1867)
Variaties over ‘God save the King’ voor orgel en hoorn
Anton Bruckner
Erinnerung, voor vier hoorns en orgel (1868)

Anton Bruckner en Richard Wagner

Richard Wagner (1813-1883)
Morgengebet uit Parsifal, voor hoornensemble en orgel

Anton Bruckner
Vexilla Regis, voor hoornensemble (1891)

Anton Bruckner
Perger Praeludium, voor orgel (1884)

Bruckner in Wenen

Anton Bruckner
Nachruf voor hoornensemble en orgel (1877)

Anton Bruckner
Ballade naar een improvisatieschets over een thema uit Helgoland voor hoornensemble en orgel (1893)

Arrangementen: Herman Jeurissen

Het ensemble Capricorno bestaat uit studenten en oud-studenten van Herman Jeurissen (*1952).  hoornensemble Capricorno.jpgJeurissen was 35 jaar lang solohoornist van het Residentie Orkest. Daarnaast was hij gedurende zijn gehele carrière actief met het coachen en opleiden van jong talent als docent hoorn aan het Conservatorium van Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Fontys Conservatorium van Tilburg. Thans is hij nog als seniordocent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium. Oud-studenten bekleden ondermeer soloposities in orkesten als het KCO, het Mozarteum orkest Salzburg,  het Phion en het Orkest van het Noorden. Jeurissens Wagnerbewerkingen voor hoorn- en koperensemble worden wereldwijd uitgevoerd en zijn diverse malen op CD verschenen (o.a. door Hornisten der Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra Brass, German Horn Ensemble, Neos Brass). Het ensemble Capricorno maakte een tweetal CD’s: Wagneriana (2007) en Paraphrases (2015) met eigen arrangementen.

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk. Vanuit die functie is hij tevens als artistiek adviseur verbonden aan Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk, die de pauzeconcertserie organiseert. Ook is hij verantwoordelijk voor de concertprogrammering rond het orgel. geerten2018.jpg
Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie).
In 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij speelde diverse Nederlandse premières (van o.a. Kate Moore, Klaas de Vries en Willem Boogman) en werkt mee aan radio-, tv- en cd-opnames.  Sinds enige tijd heeft hij zich ook toegelegd op het componeren en arrangeren, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven. Voor meer info, zie www.geertenvandewetering.nl

Spelers ensemble:
Márton Kóródi