Programma woensdag 4 mei 2022

tevens livestream Robbert Muuse, bariton & Micha van Weers, piano

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma verboden Nederlandse muziek uit WO II.

Hans Gál  (1890-1987)
Fünf Lieder, opus 33 (1917)
1. Vergängliches (Hoffmann von Hoffmannswaldau)
2. Der Wiesenbach (Christian Morgenstern)
3. Vöglein Schwermut (Christian Morgenstern)
4. Drei Prinzessinnen (Hans Bethge / La-Ksu-Feng)
5. Abend auf dem Fluß (Hans Bethge / Tschan-Jo-Su)

Jan van Gilse (1881-1944)
Zwei Abendlieder
 I      Requiem (C.F. Meyer) (1906)
 II     Abend (E. Schulze-Malkowsky) (1905)

Pavel Haas (1899-1944)
uit: Vier Liederen op Chinese poëzie (1944) (Bohumil Mathesius)
1. Zaslech jsem divoké husy (Ik hoorde wilde ganzen)
2. V bambusém háji (In het bamboewoud)

Informatie over de uitvoerende(n)

Biografie

Bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers zijn een duo sinds 1994, zowel privé als muzikaal. Zij treden op in vele concertseries in Nederland, o.a. in het Koninklijk Concertgebouw, het Muziektheater in Amsterdam, en op buitenlandse podia, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië.

Naast het uitvoeren van het gevestigde liedrepertoire, vinden Robbert Muuse en Micha van Weers de uitdaging in het zoeken naar zeldzaam repertoire. Door nieuwe uitvoering en door opnamen willen zij de muziek een hernieuwde waardering en een plek op het concertpodium geven.

Hun doorlopende project “Verschwiegene Lieder” betreft het verzamelen en uitvoeren van verloren gewaande liederen van vervolgde joodse componisten, die nog steeds (her-)ontdekt worden.
De CD-opnamen door Muuse en Van Weers werden in de internationale pers (o.a. Gramophone, Luister en Fonoforum) positief gewaardeerd, zoals “Alle Lust will Ewigkeit” (Challenge Records - 2016) met merendeels premiere-opnamen van de liederen van Julius Röntgen, en “Songs of Quest and Inspiration” met liederen van de tijdgenoten Cyril Scott en Ralph Vaughan Williams. Scotts liederen waren een ontdekking en nog niet eerder op CD opgenomen. Muuse en Van Weers kregen in internationale vakbladen lof om hun eenheid en expressiviteit in hun samenspel. Magazine Luister schreef:

"Robbrobbert-muuse-micha-van-weers.jpgert Muuse zingt Scotts liederen met een heel mooi gefocuste, warme en heldere toon en duidelijke dictie... een echte liedzanger aan het werk."

"Tweede troef is Micha van Weers, die een enorm kleurenpalet uit de piano tovert en daadwerkelijk als tweede karakter in de liederen fungeert."

"...herhaalde beluistering van de cd de moeite waard..."

De bariton Robbert Muuse is een bekende concertzanger, hij zong grote solopartijen in diverse opera’s en concerten, zoals in bekende werken van J.S. Bach, Händel, Mozart, Fauré, Mendelssohn, Brahms, Mahler, Vaughan Williams, Tsjaikovsky etc. Als solist werkte hij met onder meer het Verbier Festival Orchestra o.l.v. Valéry Gergiev; Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend; De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven; met dirigenten Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Jurjen Hempel, Christoph Poppen en Paul Goodwin. Hij maakte 10 jaar deel uit van het volprezen Ensemble Pierre Robert (Franse barok) o.l.v. Frédéric Desenclos, en is hij freelance zanger bij het Nederlands Kamerkoor.

Robbert Muuse studeerde solozang in Maastricht bij Mya Besselink, in de Opernschule van Karlsruhe bij Donald Litaker, en liedkunst samen met Micha van Weers bij Konrad Richter, Hartmut Höll (Mozarteum Salzburg), en Julius Drake. Hij studeerde privé bij Gary Coward in Groot-Brittannië en kreeg ook lessen van diverse grote zangers, onder wie Sir Thomas Allen, Sir Gerald Finley, Barara Bonney en Jard van Nes.

Pianiste Micha van Weers trad op in concerten met diverse zangers, en kamermuziekconcerten met instrumentalisten. Ook vormde zij vierhandige pianoduo’s met wie zij concerten begeleidde zoals Orff’s Carmina Burana, Brahms Ein deutsches Requiem, Rossini’s Petite Messe Solennelle, en van Britten Saint Nicolas Cantata. Daarnaast gaf zij masterclasses en privéles, aan liedduo’s, (vocale) ensembles en instrumentalisten. Na voltooiing van haar pianostudies bij Tilly Keessen en Tonie Ehlen werd de liedkunst haar specialisatie, door zich te richten op de kunst van liedbegeleiding in de liedklas van de vermaarde pianist Konrad Richter in Stuttgart, bij Hartmut Höll aan het Mozarteum Salzburg, en bij Julius Drake in Londen. Ook volgde zij aan het Praags Conservatorium bij de concertpianist František Maxián een pianostudie van twintigste-eeuws Tsjechisch repertoire.

www.robbertmuuse.com | www.michavanweers.com

 

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.