Programma woensdag 6 juli 2022

Ansgar Wallenhorst (Ratingen, DU), orgel (GEEN livestream)

Nicolas de Grigny (1672-1703)
Hymne «Pange lingua»

Ansgar Wallenhorst (*1967)
Versets improvisés

Pange lingua en taille à 4 (Grigny)

Nobis datur  Improvisation I

In supremae nocte ceene Fugue à 5 (Grigny)

Verbum caro Improvisation II

Tantum ergo Récit (Grigny)

Genitori genitoque Improvisation III

Olivier Messiaen (1908-1992)
Chants d’oiseaux  aus dem « Livre d’orgue »

César Franck (1822-1890)
Cantabile

Ansgar Wallenhorst (*1967)
Improvisation

De muziekdirecteur van de Sint-Pieters- en Pauluskerk in Ratingen en prijswinnaar van het 42e Haarlemse Improvisatieconcours is een van de meest vooraanstaande improvisatoren van zijn generatie. Met optredens in meer dan twintig landen in Europa, Noord-Amerika, Azië en Australië, wordt Ansgar Wallenhorst geprezen als ambassadeur van bevlogen improvisatie en vernieuwende orgelcultuur.Ansgar.jpg

Ansgar Wallenhorst, geboren in Duisburg, begon zijn orgelstudie op twaalfjarige leeftijd. Hij vervolgde zijn muziekdiploma aan de Hochschule für Musik in Würzburg, waar hij orgel en improvisatie studeerde bij Günther Kaunzinger, piano bij Norman Shetler en muziektheorie en compositie bij Zsolt Gárdonyi. Daarna volgde hij de Masterclass orgel van prof. Kaunzinger en behaalde op 25-jarige leeftijd zijn masterclass diploma (Master of Arts).

Hij verbreedde zijn improvisatievaardigheden bij Thierry Escaich en in de klas van Olivier Latry in Parijs, terwijl Maître Jean Guillou hem verdere begeleiding gaf over de interactie tussen interpretatie en improvisatie. Hij ging theologie en filosofie studeren in Münster en Parijs.

Onder zijn artistieke leiding is de Orgelwelten Ratingen uitgegroeid tot een van de beste locaties voor orgelcultuur in Duitsland, waaronder een internationaal festival, evenals educatieve programma's, beurzen en commissies.

In 2012 huldigde Ansgar Wallenhorst het prototype van een nieuwe concertconsole in Ratingen in op basis van een ethernetsysteem. Met dit vernieuwende concept wordt het orgel een vloeiend instrument en wordt het artistieke spel opengesteld voor nieuwe uitdagingen.

Recente optredens waren onder meer optredens in het Cultureel Centrum Hong Kong, het MOFO-Festival in Australië, het Kunstencentrum van Khanty-Mansiysk (RUS) en in Europese festivals.

De laureaat van het 3ème Concours d'orgue de la Ville de Paris is naast docentschap aan het Conservatorium in Dortmund en aan de Ruhr-Universiteit Bochum ook mentor en docent van individuele studenten. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als jurylid van wedstrijden en festivals en geeft masterclasses en lezingen in Europa, Azië, Australië en Noord-Amerika.