Programma woensdag 31 augustus 2022

Geerten van de Wetering (Den Haag), orgel (GEEN livestream)

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

-Praeludium in G (BWV 541)
-Trio super “Allein Gott in der Höh’ sei Ehr” (BWV 664)
Uit: Leipziger Orgelchoräle

Arvo Pärt (1935)
Da Pacem (2004)

Claude Goudimel (ca. 1514 – 1572)
Psalm 117

Jan Welmers (1937 – 2022)
Laudate Dominum (1979)

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk. Als artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk is hij verantwoordelijk voor de pauzeconcertprogrammering. Met het nieuwe initiatief Podium21 initieert hij uitdagende en verrassende programma’s rond het orgel, zoals in combinatie met film, video-art, elektronische muziek of dans, waarmee hij een breed publiek kennis laat maken met de veelzijdigheid van het orgel. geerten2018.jpg
Improvisatie en hedendaagse muziek zijn een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij speelde reeds tientallen premières, waaronder werken van Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. CD’s waarop zijn spel te horen is werden in de pers enthousiast ontvangen. Geerten concerteert in binnen- en buitenland. Ook componeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.
Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie) en ontving tevens improvisatie-onderricht van Ansgar Wallenhorst.