Programma woensdag 2 november 2022

Hans Woudenberg (cello) en Geerten van de Wetering (orgel) Allerzielen-concert tevens LIVESTREAM

Programma Oude meesters, nieuwe helden II

Nico Huijbregts
'Le sublime est un départ' arr. voor cello piccolo

Hans Woudenberg
Drie korte meditaties voor cello piccolo

Daan Manneke (1939)
‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ voor cello en orgel

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Largo uit cellosonate opus 14 nr 5 in e-klein

Arvo Pärt (1935)
Da Pacem (arr. voor orgel en cello)

Hans Woudenberg was als twintigjarige student betrokken bij het ontstaan van het Schönberg Ensemble. Zijn grote engagement voor de nieuwe muziek is sinds die vroege studiejaren in Den Haag niet meer verdwenen. Als solist trad hij o.a. op tijdens de Amsterdamse Cellobiënnale met voor hem geschreven concerten van Vanessa Lann en Diego Soifer.HansWoudenberg.jpg

Na 45 jaar nam hij in mei 2017 afscheid van het Asko|Schoenberg met ‘Rimpelingen’, een celloconcert dat Jan-Peter de Graaff voor die gelegenheid schreef. Van 1993- 2003 vormde hij met de pianiste Marja Bon de drijvende kracht achter Wendingen, zo’n 50 multidisciplinaire projecten werden geproduceerd.  Van 1997 -2019 was Hans Woudenberg verbonden aan het DoelenKwartet wat met bijzondere CD-opnames vele prijzen in de wacht sleepte. Het kwartet, waarvoor tientallen composities geschreven werden, nam in mei 2019 afscheid van het publiek.

Een andere rode draad in de carrière van Hans wordt gevormd door de oude muziek. Geïnspireerd door zijn leermeesters Anner Bijlsma, Frans Brüggen en Nicolaus Harnoncourt legde hij zich toe op het bespelen van de barokcello.

Sinds meer dan 40 jaar speelt hij geregeld in de Cantatediensten van de Kloosterkerk met het Residentie Bachorkest. Hieruit is het duo met Geerten van de Wetering ontstaan.

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk. Vanuit die functie is hij tevens als artistiek adviseur verbonden aan Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk, die de pauzeconcertserie organiseert. Ook is hij verantwoordelijk voor de concertprogrammering rond het orgel. In zijn programma’s combineert hij het orgel graag met andere kunstvormen, zoals dans, film, elektronische muziek of video-art, om zo een breed publiek te bereiken.

Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie).

geerten2022.jpgIn 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij brengt met regelmaat nieuwe werken in première: hij speelde o.a. premières van composities van Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. CD’s waarop zijn spel te horen is werden in de pers enthousiast ontvangen. Geerten concerteert in binnen- en buitenland. Ook componeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.