Programma woensdag 15 februari 2023

Hoornensemble Capricorno o.l.v. Herman Jeurissen & Geerten van de Wetering (orgel) geen LIVESTREAM

Programma “De verdoemde jager”

Johannes Brahms (1833-1897)
Ich schell mein Horn ins Jammertal

Richard Strauss (1864-1949)
Jachtfanfare
Uit: “eine Alpensinfonie”

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Ouverture, Allegro & La Chasse
Uit: Judas Maccabaeus Concerto

Léo Delibes (1836-1891)
Prélude & les Chasserettes
Uit: “Sylvia, de nimf van Diana”

César Franck (1822-1890)
Introduction & Chasse
Uit: Le chasseur maudit

Spelers:

Mees Vos, Felix Peijnenborgh, Hendrik Marinus, Lucas Jansen, Yeonji Yu, Tiago Miquel, Linares Navarro, Gaizka Ciarrusta Insagurbe, Tiago Branco Campos, Janire da Paz Rivas, Noor Huls, Ana Muñoz Koniarska, Jordi Santolaria Pastor, Runar van Esch, Thórunn Eir Pétursdóttir, Arne Minnaard, Joan Guerra Domenech, Laima Minenko, Ryan Lam.hoornensemble Capricorno.jpg

Het ensemble Capricorno bestaat uit studenten en oud-studenten van Herman Jeurissen (*1952). Jeurissen was 35 jaar lang solohoornist van het Residentie Orkest. Daarnaast was hij gedurende zijn gehele carrière actief met het coachen en opleiden van jong talent als docent hoorn aan het Conservatorium van Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Fontys Conservatorium van Tilburg. Thans is hij nog als seniordocent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium. Oud-studenten bekleden ondermeer soloposities in orkesten als het KCO, het Mozarteum orkest Salzburg, het Phion en het Orkestherman jeurissen.jpg van het Noorden. Jeurissens Wagnerbewerkingen voor hoorn- en koperensemble worden wereldwijd uitgevoerd en zijn diverse malen op CD verschenen (o.a. door Hornisten der Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra Brass, German Horn Ensemble, Neos Brass). Het ensemble Capricorno maakte een tweetal CD’s: Wagneriana (2007) en Paraphrases (2015) met eigen arrangementen.

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk. Vanuit die functie is hij tevens als artistiek adviseur verbonden aan Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk, die de pauzeconcertserie organiseert. Ook is hij verantwoordelijk voor de concertprogrammering rond het orgel. In zijn programma’s combineert hij het orgel graag met andere kunstvormen, zoals dans, film, elektronische muziek of video-art, om zo een breed publiek te bereiken.

Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie).

geerten2022.jpg

In 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij brengt met regelmaat nieuwe werken in première: hij speelde o.a. premières van composities van Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. CD’s waarop zijn spel te horen is werden in de pers enthousiast ontvangen. Geerten concerteert in binnen- en buitenland. Ook componeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.