Kate Moore (1979)
-Coral Speak percussion suit
-Interlude: Deus meus et omnia & Cantico del Sole
Coral Speak (for Louise Devenish) is een percussiesuite van klaagzangen en speelse dansen als eerbetoon aan de kwetsbaarheid van het Great Barrier Reef, waar de koralen momenteel worden bedreigd door klimaatveranderingen en menselijk ingrijpen. Elk stuk verbeeldt het kleurrijke samenspel van beweging tussen de levende koralen, vrolijke bewuste wezens die hun idyllische omgeving en utopische wateren vieren. De stukken hebben een melancholisch randje bij het vooruitzicht dat de koralen zich terugtrekken en verdwijnen naarmate het water verandert. De uitbundige dans van leven en schoonheid komt abrupt tot stilstand wanneer het tot zwijgen wordt gebracht en verlaten, een skelet achterlatend als een verwoeste onderwaterstad die ooit bloeide, om nooit meer terug te keren.
Kate Moore heeft twee teksten van Franciscus van Assisi voorzien van muziek: Deus Meus et Omnia en Cantico del Sole. Cantico del Sole is het eerste lied geschreven in modern Italiaans en het eerste lied dat de Lauda-vorm heeft. De structuur is een prototype voor Isabella’s Canzoni die te horen zijn in het tweede deel. In het tweede gedicht daarvan roept ze aan het begin van elke strofe de Heer aan (Signor), op dezelfde manier waarop Franciscus in elke strofe de heer prijst: Laudato si mi signore. ‘Ik houd enorm van de Cantico del Sole van Sint Franciscus’, zegt Moore. ‘Ik kan begrijpen waarom de uitstraling van dit lied mensen eeuwenlang heeft geïnspireerd. Ik kreeg de kans om de tekst voor mezelf te zetten in 2021 toen de gemeente Sant’ Egidio mij de opdracht gaf een nieuwe compositie te schrijven voor het jubileum van hun orgel in de Mozes en Aaronkerk aan het Waterlooplein. De première vond plaats op 3 oktober 2022, de vooravond van het feest van Sint Franciscus.
Kate Moore vormde het Herz Ensemble voor een concert dat ze in 2017 samenstelde voor het Orgelpark in Amsterdam. Het ensemble bestaat uit verschillende musici die een gemeenschappelijke esthetiek delen en uitermate geïnspireerd zijn door hedendaagse muziek. Na meer dan een decennium te hebben samengewerkt aan talrijke projecten in verschillende ensembles en orkesten bracht Moore de musici samen voor het uitvoeren van haar eigen werk en van tijdgenoten. Het Herz Ensemble is vernoemd naar Herz Cycle, dat Moore in 2015-2016 schreef. Het Herz Ensemble speelde een belangrijke rol in de concertserie die Moore als Zielsverwant van het Muziekgebouw samenstelde. De twee uitgevoerde concerten Night of the Tarantula en x gen x werden zeer gewaardeerd. Samen met Capella Pratensis, Wishful Singing en Temko bracht Herz Ensemble Moore's Bosch Requiem Lux Aeterna | VIVID (2018) in première voor het openingsconcert van November Music in ’s-Hertogenbosch.