Programma woensdag 19 juli 2023

Programma Dansen op het orgel

Robertsbridge Codex (1360)
Estampie

Igor Stravinsky (1882 – 1971)
Tango (1940)

Leonard Evers (1985)
Today I wrote nothing (2023)

Paul Hindemith(1895 – 1963)
Ruhig bewegt
Uit: Sonate II für Orgel (1937)

Max Reger (1873 – 1916)
Introduktion und Passacaglia d-moll (1899)

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en Podium21. Naast solistische optredens combineert hij het orgel veelvuldig met andere kunstvormen, zoals film, dans, elektronische muziek of video-art. Met de in 2021 door hem geïnitieerde stichting Podium21 weet hij met veelzijdige programma’s en samenwerkingen het orgel aan een breed publiek te presenteren.geerten2022.jpg
Improvisatie en hedendaagse muziek vormen een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Geerten werkte mee aan tientallen premières van nieuwe werken, zowel solo als in ensembleverband, van o.a. componisten Kate Moore, Klaas de Vries, Oene van Geel en Willem Boogman. Hij is als organist verbonden aan het Herz Ensemble en de Residentie Bach Ensembles, waarmee hij o.a. de maandelijkse Bachcantatediensten in de Haagse Kloosterkerk uitvoert. Geerten concerteert in binnen- en buitenland en werkt geregeld mee aan radio- en CD-opnames. In 2018 verscheen zijn eerste solo-cd, die in de pers enthousiast ontvangen werd. Ook componeert en arrangeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).