Programma woensdag 21 februari 2007

Musica del Cuore

Olaf G. Mulder
In leven gekomen
(Lied van een verliefde vrouw. Gaat over Juliana van Oranje Nassau)

In pijn
(Lied met de wanhoopskreet van een mishandelde vrouw. Over van Juliana van Nicomedia)

Op slot
(Een lied als een opstandig gebed. Gaat over Juliana van Stolberg)

In verzet
(Een lied van een oude dame die spreekt tegen personen uit het verleden en eigen verleden. Gaat over Juliana van Oranje-Nassau, en haar voorouders, Juliana van Nicomedia en Juliana van Stolberg)

Epiloog
(Een afscheidslied met grotendeels de tekst van het eerste lied, naar keuze van de componist ook als herhaling van of variatie op de muziek van het eerste lied)

Caroline Erkelens studeerde zang aan het Utrechts Conservatorium en aan de Universiteit van Bloomington Indiana (V.S.). Momenteel wordt zij gecoached door Margreet Honig en Christian Papis. Zij was te horen in allerlei muziektheater producties, o.a. Le Nozze di Figaro van Mozart (Contessa); Prima la musica poi le parole van Salieri (Donna Eleonora); Ba-ta-clan van Offenbach (Feanichton) La voix humaine van Poulenc, West Side Story van Bernstein (zowel Maria als Anita). Zij zong alle vrouwenrollen in Guus Jansens bewerking van Drei Dreimäderlhaus; en Mary Crane in Psycho van Teo Joling.
Bij Xynix Opera vertolkte zij 'Zieltje' in het gelijknamige werk. Zij werkte met dirigenten als Jan Willem de Vriend, David Stahl, Julian Reynolds en Daan Admiraal, en regisseurs als Erik Vos, Daniel Donies en Marcel Sijm. Haar concertrepertoire reikt van de Messiah van Haendel langs de 9de symfonie van Beethoven en Petite Messe Solennelle van Rossini naar Miroir de peine van H. Andriessen, Sheherazade van Ravel, Bachianas Brasileiras van Villa Lobos en de 14de symfonie van Shostakovich tot de electro akoestische muziek met het Schreck-ensemble waarmee zij concerten gaf in Granada en Sevilla en het Muziek gebrouw aan het IJ, Amsterdam.

Anne Nydam-Koene studeerde harp bij Ernestine Stoop en Edward Witsenburg. Op achttienjarige leeftijd maakte zij in Nieuw Zeeland haar eerste solotournee. Anne genoot haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en deed master classes by Tatyana Tauer (USSR) en Susanne Mac. Donald (USA). Haar kennis in de oude Keltische technieken heeft zij verdiept bij Anne Heymann in Bretagne.
Met diverse orkesten is Anne op tournee door Europa geweest en speelde zij belangrijke harppartijen zoals Tzigane van Ravel. Vanuit haar al spoedig ontluikende liefde voor de kamermuziek ontstond het harpduo 'Andalusia' samen met Stephen Fitzpatrick, ieder op een grote orkestharp waar de vonken van afvliegen; in het Duo Scarlett met de celliste Ellis Olah speelde ze salonmuziek uit de romantische periode.
Anne heeft een bijzondere affiniteit met het theater. Zij ontwikkelde speciale muziektheatervoorstellingen voor kinderen waarmee zij met de keltische harp sprookjes verteld en ze meeneemt tot diep in het hart van de jaarlijkse seizoenen.
Om verschillende sferen in haar muziek neer te zetten, heeft Anne in de loop der tijd drie harpen verzameld met ieder een eigen unieke klank: een Erard uit 1807, een keltiche harp en een moderne concertharp.

Sinds 2002 vormen Anne en Caroline het duo Musica del Cuore.