Programma zaterdag 20 juli 2019

Bert den Hertog & Geerten van de Wetering (orgel); The Planets (Gustav Holst)

Programma Uitvoering van The Planets (Gustav Holst) n.a.v. de 50e verjaardag van de eerste maanlanding (20 juli 1969)

Op de dag dat het exact 50 jaar geleden is dat de eerste maanlanding een feit was, wordt in de Kloosterkerk in Den Haag een toepasselijk werk uitgevoerd: The Planets, het spectaculaire meesterwerk van Gustav Holst, in een bewerking voor orgel van Peter Sykes. Zelden is dit werk integraal op orgel te horen. De uitvoering is in handen van de organisten Bert den Hertog (organist Elandstraatkerk Den Haag) en Geerten van de Wetering (organist Kloosterkerk Den Haag), die deels ook vierhandig zullen spelen. De verrichtingen van de organisten zullen via een videoverbinding in de kerk te zien zijn. Een bijzonder concert op een bijzondere dag!

the planets.jpg

Bert den Hertog werd in 1978 te Gouda geboren. Vanaf 1997 studeerde hij Hoofdvak Orgel bij Ben van Oosten, Bernard Winsemius en Willem Tankeaan het Rotterdams Conservatorium, afgesloten in 2005 met het diploma Uitvoerend Musicus na een recital in de Rotterdamse St. Laurenskerk waarin hij met groot symphonieorkest de Symphonie in G klein op. 25 voor orgel en orkest van Marcel Dupré uitvoerde.Tijdens zijn studie won hij 4 (inter-)nationale orgelconcoursen.Bert concerteerde sindsdien opvele grote en kleinere orgels in Nederland, en was alssolist te gastop orgelfestivals in Rusland (St. Petersburg en Moskou), Estland, Roemenie en Polen.Van 2000-2010 was Bert organist te Rotterdam,vanaf 1 juni 2010 is hij benoemd als hoofdorganist van de Oude Kerk te Scheveningen, waar hij het historische, 18de eeuwse Steevens/Lohman/Flentrop orgel bespeelt. Vanaf 2013 is hij concertorganist en artistiek adviseur van de Stichting Orgel Elandstraatkerk (Den Haag Centrum), waar hij het unieke Franssen-orgel (43/III/P) uit 1906 bespeelt en promoot. Op dit orgel voert hij elk jaar verschillende grote orgelcycli uit. Van Bert's spel verschenen inmiddels acht CD's (met repertoire uit alle stijlperioden) die in de internationale pers lovend werden besproken.The American Organist schreef in 2009 over zijn interpretatie van de 3de en 6de Symphonie van Vierne: "His playing is passionate, powerful and poetic.''Het uitvoeren van het grote orgelrepertoire, met gebruikmaking van alle mogelijke expressiemiddelen, is zijn belangrijkste doel. Naast het geven van recitals is Bert orgel-en pianodocent aan de Stichting Muziekonderwijs te Leiderdorp en geeft hij aan diverse volksuniversiteiten series lezingen over muzikale onderwerpen.

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Verdere improvisatielessen volgde hij bij Ansgar Wallenhorst en koordirectielessen bij Wiecher Mandemaker.

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. In datzelfde jaar verscheen zijn eerste solo-cd, 1918 – Organ music from a new era, die een beeld geeft van ontwikkelingen in de (orgel)muziek vanaf 1918.
Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek. Hij speelde premières van diverse Nederlandse composities. Daarnaast staat muziek van onderbelichte componisten vaak op zijn concertprogramma’s. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Naast het orgel als solistisch instrument te presenteren, gaat Geerten graag de combinatie met andere kunstdisciplines aan om het orgel bij een breder publiek bekend te maken.