Programma zaterdag 21 september 2019

Geerten van de Wetering (orgel), Matthijs Koene (panfluit) en Kaspar Kroner (countertenor)

  • Aanvangstijd: 16:00 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Moore en Manneke in de Kloosterkerk

Kate Moore (1979)

Uit: The Open Road Cycle (2008)
We must not stop here
Whoever you are come travel with me
I will be honest with you

Daan Manneke (1939)

Ligatura (2015)

Fructus (1998)

Uit: De zonne rijst (1962-63/2008)
Aleer het licht ten avond raakt…
Vijf versetten op een avondhymne

Faux Bourdon (rev. 1997)

Kate Moore (1979)
Uit: The Open Road Cycle (2008)
Spinbird
Whoever you are come forth
To that which is endless

The Crow (2019)

Op zaterdag 21 september vindt er in de Kloosterkerk in Den Haag een concert plaats waarbij het werk van twee Nederlandse componisten centraal staat: Daan Manneke, die dit jaar 80 hoopt te worden, en Kate Moore, de jonge Nederlands-Australische componiste die in 2017 de Matthijs Vermeulenprijs won. Op het programma staat o.a. recent gecomponeerd werk van beide componisten. Aan het concert werken mee Matthijs Koene (panfluit), Kaspar Kröner (countertenor) en Geerten van de Wetering (organist Kloosterkerk). Er worden werken voor panfluit en orgel, zang en orgel en orgel solo uitgevoerd. Een bijzondere middag, met twee toonaangevende Nederlandse componisten! Aanvang concert: 16.00u

Za. 21 september, 16.00u – Toegang: €10

Er is geen voorverkoop. De kerk is een half uur voor aanvang van het concert geopend.

Flyer Manneke en Moore.png

Informatie over de uitvoerende(n)

Matthijs Koene (1977) wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Matthijs is grensverleggend; zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hierdoor heeft de panfluit zijn intrede kunnen doen in de klassieke muziek.

matthijskoene.jpgHij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan 200 composities voor Matthijs gemaakt, veelal aan hem opgedragen: solowerken, in kamermuziek, met orgel, als onderdeel van ensemble en soloconcerten. Vaak door componisten van naam als: Theo Loevendie, Roderik de Man, Daan Manneke, Guus Janssen, Klaas de Vries, Chiel Meijering, Gwyn Pritchard, Fabio Nieder, Calliope Tsoupaki, Martijn Padding, Klas Torstensson en Ron Ford.

Matthijs ontving zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam cum laude af. Kort daarna werd hij in 2005 benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Steward Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de authentieke uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder meer Helmut Rilling, Barbara Schlick, Gefrey Gall, Stepen Stubbs, Hilliard Ensemble, Thomas Quasthoff en Jard van Nes.

kasperkroner.jpgKasper Kröner brengt een gevarieerd repertoire van lied, oratorium en opera. Als solist werkt hij met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento, Cappella Amsterdam en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij vertolkte verschillende operarollen zoals Arsamenes (Xerxes), Medoro (Orlando) en Tolomeo (G. Cesare) van G. F. Händel en Apollo (Apollo & Hyazinth) van Mozart. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.

Als ontvanger van een studiebeurs van de “Studienstiftung des Deutschen Volkes” en de “Förderpreis der Musikakademie Rheinsberg” nam hij deel aan diverse producties met moderne muziek waaronder wereldpremières van speciaal voor hem geschreven werken. Hij was solist in de succesvolle tournee van het Nederlands Kamerkoor met de Johannes Passie van Arvo Pärt, zong Händels Messiah met het Amsterdam Baroque Orchestra en Ton Koopman en hij nam deel aan een tournee met de barokoperaproductie ‘Pearl’ van Combattimento en het Scapino Ballet.

Recente hoogtepunten zijn een tournee met de productie ORFEO (Monteverdi) van de Sasha Waltz Company onder leiding van Pablo Heras Cassado; solist bij Asko|Schönberg in een nieuw werk van Astrid Kruisselbrink; solorol in Händels Israel in Egypt bij het Nederlands Kamerkoor; de hoofdrol in Mozarts Ascanio in Alba in Haarlem; Orpheus in Glucks Orfeo ed Euridice in Bremerhaven en optredens tijdens het Festival in de Branding met werk van Sciarrino. In 2015 verscheen Kaspar Kröners eerste solo-cd: Caleidoscope of Love.  Komend seizoen is Kaspar Kröner te horen in ‘Scala’ een gezamenlijke productie van Combattimento en het Scapino Ballet, met aria’s en duetten van G.F. Händel (tournee december 2017, januari-maart 2018); en verder concerten in Halle (Duitsland) in juni.

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie) en vervolgens bij Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).

geerten2018.jpg

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. In datzelfde jaar verscheen zijn eerste solo-cd, 1918 – Organ music from a new era, die in de pers enthousiast ontvangen werd.

Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek. Hij speelde premières van diverse Nederlandse composities. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Naast het orgel als solistisch instrument te presenteren, gaat Geerten graag de combinatie met andere kunstdisciplines aan om het orgel bij een breed publiek bekend te maken.