Programma woensdag 4 november 2020

LIVESTREAM Concerto Valiante: Erjan van der Velde (countertenor), James Hewitt (viool), Leah Plave (cello) en Leonardo Valiante (orgel)

Op dit moment is het maximaal aantal bezoekers dat mag worden toegelaten beperkt tot 30. Registreren bij binnenkomst is daarom niet meer mogelijk! Er moet worden gereserveerd (indien nog mogelijk).

J. Downland (1563 -1626)
Time stands still (1603)
uit het eerste en laatste boek van Liederen of Ayres

J. Pachelbel (1652 - 1706)
Praeludium en fuga in e klein

J. Playford (1623 - 1686)
Faronell's Division On A Ground (1684)

G. B. Platti (1697 - 1763)
Sonate a tré, viool, cello & B.C in g groot
Adagio allegro largho allegro

G. F. Händel (1685 – 1759)
Aria Cesare “Se in fiorito ameno prato”
uit de opera G. Cesare Sc. II van akte 2

James Hewitjameshewitt.jpgt read music at Girton College, Cambridge, and continued his studies at the Royal Conservatoire, The Hague: baroque violin with Pavlo Beznosiuk, and composition with Martijn Padding, Cornelis de Bondt and Guus Janssen. He completed his masters there with research in improvised counterpoint. He plays in ensembles such as Estehaagse Ensemble, Concerto Valiante, the Yiddish Baroque ensemble Simkchat Hanefesh, and the Scroll Ensemble, which specializes in programmes inspired by improvisatory practices of the baroque period, and was finalist in York Early Music Competition 2015. He also works with contemporary music, with Brendan Faegre Edge Ensemble, and interdisciplinary projects combining music with movement, dance, and theatre. He is a teacher of historical improvisation at the Royal Conservatoire, The Hague.

Erjan van der Velde (1998) begon op zevenjarige leeftijd als jongenssopraan bij Jongenskoor Dalfsen. Op zijn dertiende werd hij tweede sopraan, waarna hij dErjan van der Velde .jpgoorgroeide tot jongensalt. Na één jaar als bas te hebben gezongen besloot hij als countertenor verder te gaan. In de periode bij dit koor heeft hij onder andere meegewerkt aan de Matthäus Passion, Johannes Passion en het Requiem van Duruflé. Ook heeft hij als solist meegewerkt aan de Johannes Passion en liederen gezongen als ‘Buβ und Reu’ en ‘Music for a while’ gezongen. Vanaf 2015 kreeg hij les van Jasper Schweppe in Zwolle. Inmiddels volgt hij het traject Practicum Musicae aan het Koninklijk Conservatorium en krijgt hij les van Noa Frenkel. Daarnaast volgt hij ook de studie Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Leiden.

In december 2019 heeft hij de rol  als alt vertolkt in het Weihnachtsoratorium, uitgebracht door ConcertoValiante i.s.m, het koor Collegium Utrecht o.l.v. Dody Soetanto.

Leah Plave is a versatile cellist and active chamber musician who delights in approaching the classics, but has a particular craving for discovering the obscure but brilliant works of the cello repertoire. SLeah Plave .jpghe served as Artistic Director and cellist of the Montréal Music Collective, programming and performing works by excellent yet under-represented composers as well as hidden gems buried by historical circumstances. Leah was cellist with the Z4 Piano Quartet, which won Grand Prize at the 2017 McGill Chamber Music Competition, and as a Lincoln Center Stage Artist, toured extensively across the Pacific Northwest as cellist of a resident piano quintet. Leah’s recent album, Impressions: The Rediscovery of Henriette Bosmans, was released in April 2020. Praised as "an absolute revelation" (Limelight), the album brings to life the colorful, yet barely known, cello repertoire by this imaginative queer Dutch Jewish female composer. The album has been widely celebrated and broadcasted by stations such as Canada's CBC Radio, Nederlandse Publieke Omroep, and BBC Radio.

Leonardo Valiante, Montevideo, Uruguay, studeerde aan de muziekschool Virgilio Scarabelli en slaagde In 1989 als pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Vervolgde zijn studie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut, behaalde klavecimbel diploma A. Tussentijds volgde hij masterclasses klavecimbel bij José González Uriol, Rosana Lanzelote, Yves Rechsteiner en Mahan Esfahani. Daarna speelde hij met het SODRE Orkest o.l.v. Roberto Montenegro. In 1996 volgde toelating tot het Koninklijk Conservatorium Den Haag voor klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond.

In 2001 heefLeonardoValiante.jpgt hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburg te Utrecht. Hij is vanaf 2000 begeleider van het koor VocAnimo, het Iriskoor in Warmond, het Dameskoor in Oegstgeest en het Dameskoor te Zoetermeer. In Nederland geeft hij sinds 2010 klavecimbel, piano en keyboard lessen bij Haenenmuziek te Voorburg.

Van 2010 – 2017 zijn onder zijn leiding vier opera’s uitgevoerd: Orlando van G.F. Händel (2010) Opera Rodelinda van G.F. Händel (2014); opera Ottone van Händel (2016) en opera Catone van Utica van A. Vivaldi. Opera’s zijn uitgevoerd in Bosbeskapel, Houtrustkerk, Zorgvlietkerk, Church of Our Saviour, Emmauskerk en Theater Dakota te Den Haag, Geertekerk te Utrecht en Theater Cantegril in Punta del Este en Sala Zitarrosa in Montevideo. Die Schöpfung van J. Haydn o.l.v. Martin van der Brugge in de Westerkerk, Amsterdam

Kamerorkest-concerten zijn uitgevoerd vanaf 2010 in verschillende locaties in Den Haag en omstreken, Amsterdam, Utrecht met solisten als: Roberto Bando blokfluit, hoboïste Dorota Gorlow, traverso Tiziano Teodori, violisten James Hewitt, Xiangji Zeng en cellist Paulina Ptak.