Programma woensdag 1 juni 2022

tevens livestream Ricardo Rodríguez Miranda en Lotte Beukman, viola da gamba

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Meester en Gezel

Tobias Hume (ca. 1569-1645)                     
Uit Poeticall Musicke (1607)
-The Virgins Muse - lady Arbellaes favoret

Louis de Caix d'Hervelois (ca. 1670-1759)
Uit III Suite 1ere Sonate a deux Violles (1748)
-Prélude La Joly
-La Marie-Anne de Caix
-Allemande
-Gigue en cor de chasse
-Menuets

Luisa Elena Paesano (1946-2019)
-El Tranca'o (arr. Ricardo Rodríguez Miranda)

Marin Marais (1656-1728)
-Prelude
-La Follette
-La Fougade
-Caprice
-Couplets de Folies 1, 2, 30, 9, 31, 24, 27
-Les Voix Humaines

In de film Tous les matins du monde (Alain Corneau 1991) maken we kennis met de beroemde Franse viola da gamba speler Marin Marais (1656-1728). Dankzij deze film, met Gerard Depardieu in de hoofdrol, is het instrument bij een groter publiek bekend geworden.

Toch horen we dit strijkinstrument relatief weinig in de concertzaal. De klank is te intiem om in een symfonieorkest of een grote zaal tot zijn recht te komen, maar des te meer geschikt om alle mogelijke - vooral melancholische - menselijke emoties muzikaal uit te drukken.

Op het programma staan pareltjes uit het gambarepertoire uit de 17 e en 18e eeuw, maar ook nieuw gecomponeerde en gearrangeerde muziek. Daarnaast zullen we enkele eigenaardigheden van het instrument onthullen en toelichten.

Informatie over de uitvoerende(n)

lotte_beukman.jpg

Lotte Beukman studeerde cello bij Godfried Hoogeveen en Dmitri Ferschtman aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tijdens en na haar studie speelde zij een aantal jaar als remplaçant in de diverse beroepsorkesten en -ensembles zoals Amsterdam Sinfonietta, het Schönberg Ensemble, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Residentie Bachorkest. Ook soleerde zij bij verschillende amateurorkesten in celloconcerten van o.a. Haydn, Vivaldi, Brahms en Schumann.

Daarnaast verdiepte zij zich in het spelen van barokmuziek. Zij volgde hiervoor onder andere barokcellolessen bij Lucia Swarts. De wens om meer kamermuziek en barokmuziek te kunnen spelen met haar eigen muzikale vrienden leidde in 2008 tot de oprichting van kamermuziekensemble Camerata Delft, dat in 2013 werd uitgebreid met begeleidingsensemble Collegium Delft.

Sinds 2015 speelt Lotte ook viola da gamba. Zij begon met lessen bij Ralph Rousseau en wordt sinds 2020 intensief gecoacht door Ricardo Rodríguez Miranda.

Naast haar werk als cello- en kamermuziekdocent aan de Muziekacademie Den Haag concentreert zij zich momenteel voornamelijk op het spelen van barokmuziek en (hedendaagse) kamermuziek met alle drie haar instrumenten: ‘moderne’ cello, barokcello en viola da gamba.

Ricardo Rodríguez Miranda is geboren in Caracas, Venezuela. Daar kreeg hij op jonge leeftijd piano- en cellolessen. Hij ontwikkelde grote interesse voor oude muziek en bekwaamde zich op historische instrumenten als klavecimbel en viola da gamba. Op 16-jarige leeftijd werkte hij mee aan de eerste cd-opname van oude muziek in Venezuela: Les Concerts Royaux van Francois Couperin, met het ensemble Musica Rhetorica. Hij werkte samen met Isabel Palacios en Camerata de Caracas, waarmee hij concerten gaf en cd-opnames maakte met muziek uit de renaissance en Latijns-Amerikaanse barok. Ook leidde hij de ensembles Terpsichore en Acantus.RicardoRM1.jpg

Dankzij een studiebeurs van het CONAC (ministerie van cultuur van Venezuela) kon Ricardo in 1992 naar Nederland komen om bij Wieland Kuijken te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hier behaalde hij de diploma's uitvoerend en docerend musicus. Daarnaast volgde hij diverse masterclasses bij Jordi Savall. Na zijn gamba-studie studeerde hij nog vier jaar musicologie aan de Universiteit van Utrecht.

Ricardo treedt regelmatig op in binnen- en buitenland, met oudemuziekensembles als Vox Luminis, de Nederlandse Bachvereniging, het Margaretha Consort en L’Armonia Sonora. Hij werkte mee aan talloze prijswinnende cd-opnames en is vaak te horen in de Matthäus- en Johannes Passion van Bach, bij orkesten en koren als het Residentie Orkest en Toonkunst Rotterdam met Collegium Delft. Hij werkte met musici als Gustav Leonhard, Richard Egarr, Jan Willem de Vriend en Jaap van Zweden.

Naast de viola da gamba heeft de barokdans een speciale plaats in Ricardo's leven. Sinds 2011 is hij als docent renaissance- en barokdans verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.