Programma woensdag 3 april 2024

Hoornklas Koninklijk Conservatorium o.l.v. Herman Jeurissen & Geerten van de Wetering, orgel Jong Talent tevens LIVESTREAM

Beluister hier een fragment van een eerder pauzeconcert in de Kloosterkerk

Léo Delibes (1836 – 1891)
Prélude & Les Chasserettes
Uit: Sylvia, de nimf van Diana

Richard Wagner (1813 – 1883)
Vorspiel zum III. Akt
Uit: Die Meistersinger von Nürnberg

Carl Maria von Weber (1786 – 1826)
Lass lustig die Hörner erschallen
Uit: Der Freischütz

Anton Bruckner (1824-1896)
Ecce Sacerdos, voor hoornensemble en orgel

Richard Wagner
Schlaflos

Anton Bruckner
Nachruf voor hoornensemble en orgel (1877)
Ballade naar een improvisatieschets over een thema uit Helgoland voor hoornensemble en orgel (1893)

Het ensemble Capricorno hoornensemble Capricorno.jpgbestaat uit studenten en oud-studenten van Herman Jeurissen (*1952).  Jeurissen was 35 jaar lang solohoornist van het Residentie Orkest. Daarnaast was hij gedurende zijn gehele carrière actief met het coachen en opleiden van jong talent als docent hoorn aan het Conservatorium van Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Fontys Conservatorium van Tilburg. Thans is hij nog als seniordocent werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium. Oud-studenten bekleden ondermeer soloposities in orkesten als het KCO, het Mozarteum orkest Salzburg,  het Phion en het Orkest van het Noorden. Jeurissens Wagnerbewerkingen voor hoorn- en koperensemble worden wereldwijd uitgevoerd en zijn diverse malen op CD verschenen (o.a. door Hornisten der Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra Brass, German Horn Ensemble, Neos Brass). Het ensemble Capricorno maakte een tweetal CD’s: Wagneriana (2007) en Paraphrases (2015) met eigen arrangementen.

Spelers hoornensemble Capricorno:
Gaizka Ciarrusta Insagurbe, Tiago Branco Campos, Pablo Bajo Collados
Janire De Paz Rivas, Hendrik Marinus, Lucas Jansen, Jisse Kooij
Runar van Esch, Joan Guerra Domenech, Laima Minenko
Arne Minnaard, João Lidóro Lopes, Miquel Herrera San Martin

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk. Als artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk is hij verantwoordelijk voor de pauzeconcertprogrammering. Met het nieuwe initiatief Podium21 initieert hij uitdagende en verrassende programma’s rond het orgel, zoals in combinatie met film, video-art, theater of dans, waarmee hij een breed publiek kennis laat maken met de veelzijdigheid van het orgel.

Improvisatie en hedendaagse muziek zijn een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij speelde reeds tientallen premières, waaronder werken van Kate Moore, Leonard Evers, Klaas de Vries en Oene van Geel. CD’s waarop zijn spel te horen is werden in de pers enthousiast ontvangen. Geerten concerteert in binnen- en buitenland. Ook componeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

geerten2023.jpgGeerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie) en ontving tevens improvisatie-onderricht van Ansgar Wallenhorst.