Programma zaterdag 14 april 2018

Geerten van de Wetering (orgel): Muziek & Poezie

Programma Muziek & Poezie: Concert in het kader van de Haagse Vrijheidsweken (13 april - 5 mei)

Op zaterdag 14 april, 16.00u, vindt er in de Kloosterkerk een concert plaats met muziek & poëzie. Het concert vindt plaats in het kader van de Haagse Vrijheidsweken, een bundeling van activiteiten m.b.t. de Tweede Wereldoorlog in de aanloop naar 4/5 mei. Geerten van de Wetering bespeelt het orgel en brengt muziek uit de periode van en rond de Tweede Wereldoorlog ten gehore. Daarnaast zullen er gedichten uit deze periode worden voorgedragen. Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk organiseert het concert, en is voor dit concert een samenwerking aangegaan met de Haagse Kunstkring. Tatiana Radier (Haagse Kunstkring) zal de gedichten voordragen.

Concert in het kader van de Haagse Vrijheidsweken (13 april - 5 mei)

Voor het volledige programma klik hier.

Haags Vrijheidslogo.png

affiche14apr18HOK1.jpg

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Als bijvakkenGeerten van de Wetering.jpg volgde hij piano en zang. Aan de Universiteit Leiden studeerde hij daarnaast politicologie. Gedurende zijn studie volgde hij tevens diverse masterclasses. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale orgelopleiding aan de Universität für Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Verdere directielessen volgde hij bij Wiecher Mandemaker. Geerten is organist van de Kloosterkerk in Den Haag en dirigent van het Wassenaars Kamerkoor. Tevens is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D).

Geerten heeft een breed repertoire, met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières.

Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland. Daarnaast treedt hij op in kleinere bezettingen, o.a. met zijn broer Bert van de Wetering (bas/bariton). Ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Zo voerde hij concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc, Paul Hindemith en Anthon van der Horst en trad op met o.a. Cappella Amsterdam, Residentie Bach Ensembles en het Haags Matrozenkoor, waarvan hij de vaste begeleider is. Door het programmeren van bijzonder repertoire en de combinatie met andere kunstdisciplines aan te gaan zet hij zich er voor in het orgel aan een breed publiek te presenteren.

De actrice Tatiana Radier werd op 1 februari 1937 geboren te Rijswijk (Z.-H.). Van 1956 tot 1959 bezocht zij de Toneelacademie te Maastricht, waar zij in dat laatste jaar haar einddiploma behaalde. Zij debuteerde in 1959 bij Toneelgroep Theater in Arnhem, waar zij rollen speelde onder regie van Rob de Vries en Richard Flink (o.a. in De duivel en God van Sartre en De Kaukasische krijtkring van Brecht).

Tatiana-Radier.jpgVan 1961-1964 verbleef zij op Curaçao, waar zij op het toneel en op tv te zien was en  een eigen balletschool had. Van 1965-1974 was zij verbonden aan de Nieuwe Komedie/Arena te Den Haag. Zij speelde daar in diverse regies van Cor Stedelinck (o.a. Dag stoel naast de tafel van Paul van Ostayen, Makabere kermis van Ionesco) en Lodewijk de Boer (Zeven manieren om een rivier over te steken).

De samenwerking met Cor Stedelinck kreeg een vervolg bij het Stadstoneel Rotterdam (1974-1976) en Theatergroep Splien te Zoetermeer (1976-1982). Sindsdien heeft zij gewerkt als free-lance actrice en (van 1985-1992) als docente drama  aan het HBO en MDGO in Den Haag. Zij was in die periode o.a. te zien in Het leven is te kort van Roussin (regie André van den Heuvel), Torquato Tasso van Goethe (Frans Strijards, Het dispuut van Marivaux en Gevaarlijke liefdes van Hampton, beide onder regie van Arda Brokmann. Enkele seizoenen lang speelde zij in het Haagse theater Pepijnin de zomerproducties van Jhanna Houweling en deed zij mee aan het festival Hollandse Nieuwe van het Amsterdamse Cosmic theater. In 2007 speelde zij onder regie van Patrizia Figlia de rol van de moeder in de productie Het eiland naar een boek van Merapi Obermayer

Op tv was zij de laatste jaren te zien in series als Medisch Centrum West (TROS), Onderweg naar morgen (Veronica), Pauwen en reigers (TV West) en programma’s als Opgelicht (TROS).

Tatiana Radier werkte mee aan diverse films, zoals Ach, meneer met John Kraaijkamp (Filmfestival Rotterdam) en Het woeden der gehele wereld (Nedfilm). Deze laatste film, geproduceerd dor Rob Houwer en geregisseerd door Guido Pieters, ging in maart 2006

in première. In 2011 speelde zij een rol in het docudrama De koningin van Voorburg vanBasic film (regie Pieter Maas). Haar frequente literaire voordrachten (o.a. met Yvonne Keuls in het Haagse Theater Branoul) en poëzieprogramma’s leidden ertoe dat zij tien jaar geleden de organisatie en de programmering van het Literair Café in de Regentenkamer op zich nam, waar zij maandelijks een literair programma presenteerde. Met de 125ste aflevering op zondag 11 december 2011 nam zij afscheid van de reeks, zij het niet van de planken, het tv-scherm en het witte doek. Met o.a. haar broer, de acteur Roelant Radier en musicus/acteur Roeland Drost brengt zij programma’s waarin zij poëzie en muziek laat samenkomen.