Programma woensdag 16 maart 2022

tevens LIVESTREAM Karin Kuijper & Janine de Leeuw (piano)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

werken van Franz Schubert  (1797-1828)

Rondo in A majeur opus107 D.951 (1828)

-Allegretto quasi andantino

Duo ( Lebensstürme) in a mineur opus posth. 144 D.947

-Allegro ma non troppo

Toelichting bij de beide werken

            Geen componist was meer toegewijd aan het genre van piano à quatre mains als Franz Schubert (1797-1828). Hij schreef er kleine marsen en lichte dansen voor, maar ook grote variatiestukken en diepzinnige sonates en fantasieën van symfonische allure. Het eerste stuk voor piano vierhandig componeerde hij toen hij dertien jaar oud was, het laatste in zijn stervensjaar, 1828.

            Juist uit dat laatste levensjaar stammen de twee werken die vandaag klinken. Het eerste is het Rondo in A, D 951 (op. 107), Allegretto quasi andantino. Het is het allerlaatste werk dat Schubert voor piano vierhandig schreef en vormt de afsluiting van de befaamde trilogie die hij begon met de bekende Fantasie in f. Het tweede werk ervan is het andere stuk dat vandaag klinkt, Lebensstürme. In tegenstelling tot dit stuk ademt het Rondo, dat in een majeure toonsoort geschreven is, een lichte sfeer uit. In het openingsgedeelte is nog wel iets te herkennen van de geheimzinnigheid die ook de Fantasie in f kenmerkt, maar het hoofdthema is vol van de onschuldige schoonheid die doet denken aan de gelukkige sfeer van de eerste liederen uit de liederencyclus Die schöne Müllerin. Het is alsof van angsten en kwellingen geen sprake meer is en er een sereniteit is ontstaan, zoals die van een stilte na de storm. Er heerst een vrede die al het lijden te boven gaat, zoals we die ook kennen uit de laatste composities van Mozart.

            Het Rondo werd gepubliceerd in december 1828, minder dan een maand na de dood van Schubert. Het andere werk dat vandaag klinkt was een ander lot beschoren. Het Duo in a, D 947 (op. posth. 144) werd pas uitgebracht in 1840. Het was een van de vele grote werken van Schubert die werden teruggevonden door zijn broer Ferdinand, maar het was de componist Anton Diabelli die het uitbracht onder de naam Lebensstürme. Ook al is deze romantisch aandoende titel niet door Schubert zelf gekozen, toch doet ze recht aan de sfeer van het werk die zo heel anders is dan die van het Rondo. Lebensstürme weerspiegelt de geest van muziek die nu eens fel en gepassioneerd is, dan weer dromerig en melancholiek en dat met een orkestrale ampleur die je doet vergeten dat het hier gaat om slechts één piano, twee musici en vier handen.

            Het werk wordt wel gezien als het eerste deel van een 'unvollendete' sonate, vanwege de sonatevorm van het eerste deel. Het begin kent een stormachtig, bijna grimmig thema dat de titel die Diabelli koos volledig rechtvaardigt, maar dan volgt er een tweede deel dat een geheel andere sfeer uitademt. Op bijna Bruckneriaanse wijze neemt Schubert de luisteraar mee in een stemming als van een religieuze hymne om vervolgens weer terug te keren naar het onrustige begin. Door de constante tegenstellingen tussen ritmische patronen en melodische expressie, openbaart dit prachtige werk ons een geïnspireerde Schubert op de toppen van zijn kunnen.

            Weinig componisten kunnen deze Schubert, 31 jaar oud, evenaren in zijn capaciteit om korte vreugde, verdriet, vriendschap, troost samen te vatten in een ogenschijnlijk eenvoudige compositie of een simpele verandering van toonsoort. “Elke avond als ik naar bed ga, hoop ik dat ik nooit meer wakker zal worden, en elke ochtend hernieuwt mijn klacht”, schreef hij eens. Maar de muziek gaf hem een doel: “Ik componeer iedere ochtend, en als het ene stuk klaar is, begin ik aan het andere”. Totdat een voortijdige dood een einde maakte aan zijn stormachtige leven. Wat bleef is zijn formidabele muziek.

Informatie over de uitvoerende(n)

Na haar Gymnasiumopleiding studeerde Janine de Leeuw piano aan het Utrechts Conservatorium bij Ria Groot. Al tijdens haar opleiding legde zij zich toe op de kamermuziek. Zij begeleidde vele zangers en instrumentalisten onder leiding van o.a. Thom Bollen.

Ook na haar studie bleef het samenspelen favoriet.  Als begeleidster van fluitiste Anne-Marie van den Berg ontdekte zij de muziek van de twintigste eeuw, met pianiste Dorothée Fonteijn vormde zij jarenlang een piano-duo en in theater Branoul in Den Haag werkte ze mee aan verscheidene theaterproducties o.l.v. Rein Edzard.

Met veel plezier treedt Janine regelmatig op met Salonensemble Dames Danzi.

De samenwerking met pianiste Karin Kuijper is zeer inspirerend en heeft al tot meerdere succesvolle optredens geleid. Samen (her)ontdekken zij het uitgebreide en prachtige repertoire voor vier handen aan een piano.duo-kuijper-de-leeuw.jpg

Karin Kuijper studeerde hoofdvak piano aan het Gronings Conservatorium bij Akke Ferguson-Walma van der Molen en voltooide haar pianostudie bij Sumiko Nagaoka aan het Conservatorium in Utrecht.

Naast het lesgeven begeleidt zij vooral graag en vaak koren en zangers. Sinds 2011 maakt zij deel uit van de theaterproductie 'Kom vanavond met verhalen' van theatergroep De Kern. Verder voerde zij samen met dominee Carel ter Linden 'Die sieben letzte Worte unseres Erlösers' van Haydn uit, een combinatie van woord en muziek. Momenteel werkt ze als pianiste mee aan de theaterlezing 'Madame Manet' met Ton van Kempen en Nicoline van de Beek. Sinds 2009 vormt Karin Kuijper met Janine de Leeuw een pianoduo. Met veel passie en plezier werken ze aan een mooi repertoire en verzorgen ze concerten als duo 'Kuijper de Leeuw'.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.