Programma woensdag 16 november 2022

Concerto Valiante: Yuh-ichi Sakai, bariton; James Hewitt, viool; Julia Dolz Martinéz, barokcello en Leonardo Valiante, kistorgel; tevens LIVESTREAM

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

J.S. Bach (1685 - 1750)
uit de mis BWV 234
-Aria Domine Deus
 
G. F. Händel (1685 - 1759)
uit de opera Agrippina
-Recit. Claudio “Nella Britannia”
-Aria “Cade il mondo soggiogato”
 
G. B. Platti (1697 - 1763)
cellosonate II in d kl. (1725)
-Largho – allegro – adagio – a tempo giusto
 
F. B. Conti (c.1681 - 1732)
uit de cantata Dopo tante e tante penne
-Aria “Quella fiamma”
 
G. F. Händel
uit de opera Xerxes
-Aria “Ombra mai fu”

 

Toelichting programma
J.S. Bach uit de mis BWV 234 voor bas, solo viool en continuo.

Aria

Domine Deus, Rex coelestis,
Heer God, koning der hemelen,
Deus Pater omnipotens,
God, almachtige Vader.
Domine Fili unigenite Jesu Christe,
Heer, eniggeboren zoon, Jezus Christus,
Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris.
Heer God, Lam Gods, zoon van de Vader.


Deze compositie, bestaande uit de eerste twee delen van de gewone mis zijn aangeduid als Missae breves (Latijn voor “korte missen”) of lutherse missen. De eerste aria van de mis BWV 234 is geschreven voor bas, viool en continuo in fis klein, waarvan de hoge ligging en de grote sprongen omhoog het hemelhoge (coelestis) karakter van de Heer illustreren. Mogelijk is het gecomponeerd rond 1738/39. De tekst is van Franz Anton von Sporck, een bekende Duitse literatus van die tijd.

Giovanni B. Platti is geboren in Venetië waar hij studeerde met Francesco Gasparini en Giovanni Legrenzi. In 1722 verliet hij Italië voor Duitsland en vestigde zich in Würzburg onder de hoede van Bisschop Johann Philipp van Schönborn. Platti overbrugde met succes de werelden van de barok en het classicisme. Een opmerkelijk veelzijdige musicus, die optrad als toetsenist, cellist, hoboïst, violist en zanger, schreef in een breed scala van verschillende genres en stijlen, in de Venetiaanse belcanto-traditie, waarbij hij barokke elementen samensmelt met de elegantie en eenvoud van de opkomende Galante stijl.

Francesco B. Conti was een Italiaans componist en een uitmuntende mandoline- en theorbespeler. Hij schreef ook het oudst bewaarde boek over de mandoline methode.

Er is weinig bekend over de biografie van Conti. Rond 1700 was hij al bekend als theorbist, niet alleen in zijn omgeving Florence maar ook in andere steden zoals Ferrara en Milaan. Op het carnaval van 1706 debuteerde hij als operacomponist bij Cleotide en in 1713 werd hij aangesteld als hof componist. In 1708 werd Conti gepromoveerd tot senior theorbist, een functie die hij tot 1726 bekleedde, ook werd hij verkozen als lid van de Accademia Filarmonica van Bologna en in 1711 werd hij benoemd tot vice-kapelmeester in Wenen. Hoewel in de opera Il mio bel foco, de aria “Quella fiamma” lange tijd wordt toegeschreven aan de Venetiaanse componist Benedetto Marcello (1686-1739), identificeert recente wetenschap Conti nu als de waarschijnlijke componist van dit meesterwerk. Händel hergebruikte een deel van Conti's muziek voor Cleotide in zijn pasticcio Ormisda (1730) uitgevoerd in het Queen's Theatre. Zijn muziek werd ook gewaardeerd door J. S. Bach, en Conti's cantate “Languet anima mea” is bewaard gebleven in een manuscriptversie uit 1716 zoals gearrangeerd door Bach (BWV 1006). Zijn werken bestaan uit 24 opera’s, 9 oratoria en 50 cantaten.

Aria OMBRA MAI FU uit opera Xerxes van G. F. Händel

Bij aanvang Händels’ opera Xerxes horen we de openingsaria “Ombra mai fu” bekend als het largo van Händel, waarin de Perzische koning Xerxes, de schaduw bezingt van een plataan. De diep gevallen hoogmoed, welke het thema van de tekst is, wordt met lichte ironie gespeeld. De toon lijkt aanvankelijk wat schamper, de koningin-moeder, Atossa komt op in een strijdwagen. De boodschapper begint met een droge toon die oploopt in heftigheid waarna uiteindelijk de toon van de boodschapper wordt gesmoord. De woede van de boodschapper wordt doorsneden met milde humor wanneer de gestorven koning Darius uit zijn mausoleum opstaat. Darius verschijnt proestend uit de onderwereld met slecht nieuws voor de nabije toekomst en één goede raad aan het koor der oudsten: ‘Zorg dat je iedere dag plezier beleeft, ondanks alle moeilijkheden, want in het leven opgespaarde rijkdom is voor de doden niets meer waard.’

De opera begint met een aubade van Xerxes aan zijn geliefde boom die vol hangt met sieraden. Zijn broer Arsamene en zijn bediende Elviro horen dit, maar laten dat niet merken. Wie dat wel doet, is de geliefde van Arsamene: Romilda. Zij zingt dat het toch wel raar is dat je verliefd bent op een boom. Xerxes hoort zijn naam noemen en vraagt aan zijn broer wie toch die mooie zangeres is.

Arsamene is zo dom om Romilda aan te wijzen, maar niet te zeggen dat zij zijn geliefde is, waarop Xerxes onmiddellijk verliefd wordt op Romilda en besluit haar ten huwelijk te vragen.

Informatie over de uitvoerende(n)

Julia Dolz Martinéz, born in Murcia (Spain), approaches the baroque cello in Early Music Festival of Daroca with Gaetano Nasillo. She joins the class of Elena Andreyev in Paris, and later Julia Swartz’ one in the Royal Conservatoire in The Hague.Julia Dolz Martinéz.jpg

In France she participated in the “Bande of violins” collaborated with the Mollière Theatre of La Sorbonne with the Centre Music Baroque Versaille and with the CRR in the Théatre du Châtelet. She’s a member of the Jeune Orchestre Rameau.

She has a musicological degree and a master in musical research from the Sorbonne Université in Paris.

Yuh-ichi Sakai studeerde in 2011 af aan de Tokyo National University of the Arts met een graad in muziek voor een lerarenlicentie. Van 2013-2015 werkte hij als freelance zanger in Japan, waar hij verschillende solo-opdrachten aanam zoals o.a. de rol van Achilles in Händels ‘Giulio Cesare in Egitto’ en de rollen van Hymen in Purcells ‘The Fairy Queen’. Hij vertolkte ook de rol van Papageno in Die Zauberflöte', Leporello in Don Giovanni de rol van Publius in 'La Clemenza di Tito' van Mozart, en de rol van Uberto in 'La Serva Padrona' van Pergolesi. Vanaf 2015 richtte hij zich op Oude Muziek Performance aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Yuichi studeerde af bij Rita Dams, Jill Feldman, Peter Kooij, Robin Blaze, Pascal Bertin met een master in Oude Muziek. Sinds hij de opleiding aan het Yuh-ichi Sakai.jpgconservatorium begon, nam hij deel aan verschillende producties met Michael Chance: (Apollo in Monteverdi's 'L' Orfeo', Seneca in Monteverdi's L'incoronazione di Poppea' , Ercole in Cavalli's Giasone', en Aeneas in Purcell's ' Dido en Aeneas'). Hij vertolkte ook Jesus in Markus passion (BWV247), gereconstrueerd door Simon Highes, Requiem van Mozart, Fauré en verschillende heilige repertoires als solist onder leiding van Charles Toet, Mike Fentross, Guy van Waas, Jan-Joost van Elburg, Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton, Dick Verhoef en Joshua Cheatham. Hij werkte mee aan het kerstoratorium van J.S. Bach met Dody Soetanto en het ensemble ConcertoValiante en ook gaat hij het Bachs Magnificat uitvoeren met Collegium Vocale Zeist olv Gerard Beemster, Dvoraks Stabat Mater met Oratoriumkoor Kennemerland o.l.v. Annelies Smit, Händels Orlando als rol Zoroastro met Yokohama Barok kamerorkest onder leiding van Satoko Kimura.

James Hewitt read music at Girton College, Cambridge, and continued his studies at the Royal Conservatoire, The Hague: baroque violin with Pavlo Beznosiuk, and composition with Martijn Padding, Cornelis de Bondt and Guus Janssen. He completed his masters there with research in improvised counterpoint. He plays in ensembles such as Estehaagse Ensemble, Concerto jameshewitt.jpgValiante, the Yiddish Baroque ensemble Simkchat Hanefesh, and the Scroll Ensemble, which specializes in programmes inspired by improvisatory practices of the baroque period, and was finalist in York Early Music Competition 2015. He also works with contemporary music, with Brendan Faegre Edge Ensemble, and interdisciplinary projects combining music with movement, dance, and theatre. He is a teacher of historical improvisation at the Royal Conservatoire, The Hague.

Leonardo Valiante, Montevideo, Uruguay, studeerde aan de muziekschool Virgilio Scarabelli en slaagde In 1989 als pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Vervolgde zijn studie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut, behaalde klavecimbel diploma A. Tussentijds volgde hij masterclasses klavecimbel bij José González Uriol, Rosana Lanzelote, Yves Rechsteiner en Mahan Esfahani. Daarna speelde hij met het SODRE Orkest o.l.v. Roberto Montenegro. In 1996 volgde toelating tot het Koninklijk Conservatorium Den Haag voor klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond.LeonardoValiante.jpg

In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburg te Utrecht. Hij is vanaf 2000 begeleider van het koor VocAnimo, het Iriskoor in Warmond, het Dameskoor in Oegstgeest en het Dameskoor van Zoetermeer. In Nederland geeft hij sinds 2010 klavecimbel en keyboard lessen bij Haenen.

Van 2010 – 2017 zijn onder zijn leiding vier opera’s uitgevoerd: Orlando van G.F. Händel (2010) Opera Rodelinda van G.F. Händel (2014); opera Ottone van Händel (2016) en opera Catone van Utica van A. Vivaldi. Opera’s zijn uitgevoerd in Bosbeskapel, Houtrustkerk, Zorgvlietkerk, Church of Our Saviour, Emmauskerk en Theater Dakota te Den Haag, Geertekerk te Utrecht en Theater Cantegril in Punta del Este en Sala Zitarrosa in Montevideo. Die Schöpfung van J. Haydn o.l.v. Martin van der Brugge in de Westerkerk, Amsterdam. Kamerorkest-concerten zijn uitgevoerd vanaf 2010 in verschillende locaties in Den Haag en omstreken, Amsterdam, Utrecht met solisten als: Roberto Bando blokfluit, hoboïste Dorota Gorlow, traverso Tiziano Teodori, violisten James Hewitt, Xiangji Zeng en cellist Paulina Ptak.

Jaarlijkse uitvoeringen in de Kloosterkerk Den Haag tijdens de lunchpauze serie concerten, de Abdijkerk Den Haag en de Dorpskerk Leimuiden.

In 2022 highlights Serva Padrona van Pergolesi met sopraan Kitty Lai, bas Yuichi Sakai,

tenor Edmond Chu en het ensemble in de Familiekerk Den Haag en Cultuurhuis De Paulus Oegstgeest.

Meesters van de klassieke muziek (Nelsonmis, Händel Dixit Dominus) o.l.v. Dody Soetanto met solisten Deasy Hartanto, Diamanto Katerina, Edmond Chu, Yuichi Sakai, Het Leids Kamerkoor en het barokensemble ConcertoValiante in Emmauskerk Den Haag en de Petruskerk Leiden.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.